Saturday, August 1, 2009

Homeschool

* Copy dari blog friendsterku *

Lamanya tak update blog.. macam takde citer or info menarik yang nak dikongsikan walaupun sebenarnya banyak benda yang berlaku lately ni. Tapi harini aku nak kongsikan sikit info pasal Homeschool.

Homeschool? Mesti ada yang tak tau apa tu homeschool kan? Aku dulupun macam pelik jer bila dengar perkataan homeschool - home = rumah; school = sekolah. Bila digabungkan jadik la sekolah dirumah. Macammana pulak konsep sekolah dirumah tu?? Bila aku buat searching kat google, aku jumpala blog nih yang ditulis oleh Miss MamaFiza. Orangnya muda lagi, kecik molek. Umur baru 24 tahun tapi dah ada 4 orang anak. Rezeki orang kawen muda la katakan.. Aku ni dah 30 tahun tapi masih ada sorang jer anak. InsyaAllah soon (masih mencuba..huhuhu..) :)

Homeschool ni sebenarnya konsep pengajaran dan pembelajaran untuk anak-anak di rumah tanpa perlu ke sekolah formal, tak kiralah sekolah kerajaan, swasta ataupun persendirian. Ibubapa bebas untuk memilih cara yang terbaik untuk mengajar anak-anak mereka tanpa terikat dengan masa dan jadual persekolahan. Dipermudahkan kata, konsep homeschool ni anak-anak memang tak dihantar langsung ke sekolah, cuma belajar di rumah sahaja dibawah bimbingan ibubapa masing-masing. Tapi tidaklah terhad cuma dirumah sebab ilmu yang diajar juga boleh dilakukan sewaktu membeli-belah di supermarket, berjalan-jalan di taman, dan sebagainya.

Tapi homeschool taklah terikat dengan konsep belajar di rumah dan langsung tidak dihantar ke sekolah secara keseluruhan sahaja. Bagi ibubapa yang bekerja masih boleh mengaplikasikan teknik dan konsep homeschool secara part-time. Yang penting adalah niat dan kesungguhan diri masing-masing untuk melakukannya. Kita sedia maklum, pendidikan anak-anak bermula dari rumah, dan pendidik yang terbaik untuk anak-anak adalah ibubapa mereka sendiri!

Dibawah ni aku senaraikan 10 sebab kenapa ibubapa memilih untuk 'homescholing' (dipetik dari blog littlekittle.com):

Your reasons might be different, but hopefully this list will help you begin to determine if homeschooling is the answer for you.

■Effectiveness

Homeschoolers often learn a speed that leaves students in private and public schools far behind. Because you will be able to choose a personalized path that works best for your children, you can custom-design a curriculum that works best for your kids’ learning styles and abilities.

■Family

Perhaps one of the most common reasons given for deciding to homeschool is the ability for families to remain close together as the children grow up. This is a powerful benefit of homeschooling that cannot be underestimated.

■It’s Just Fun!

When you get down to it, homeschooling is just fun for parents and their children alike.

■Love

You simply love your children and want to see them succeed and you’ll do whatever it takes to make that happen!

■Money

Homeschooling is surprisingly inexpensive. The savings benefits are enormous!

■Time Doesn’t Matter

Parents quickly learn that lessons can last as long or as short as necessary. Whereas children have to wait for everybody to get up to speed in classrooms, the homeschooled student doesn’t have to wait on anybody. So, if a lesson is learned, the student can move on or finish the school day early.

■Get a Jump on that College Degree

For homeschooled high school kids, homeschooling allows them to begin taking college courses early. Because homeschoolers often advance more quickly then their counterparts, they can take college courses in addition to their high school classes.

■Self-Guided Study

Due to the nature of homeschooling, many kids become expert researchers. The homeschool learning environment which encourages natural curiosity and exploration often leads to highly advanced research skills in homeschooled students.

■Field Trips

When your kids don’t see learning as only happening in a classroom every opportunity to get out and about in the world becomes an opportunity for learning. The entire world becomes their classroom and they are able to make real-world connections to their learning.

■Work Experience

Because homeschooled high school students are more autonomous and mature more quickly than their counterparts, they often find better, more rewarding, and higher paying jobs than others their age. Parents can feel good knowing that their children are learning how to take responsibility.

Oleh kerana aku pun nak mendalami ilmu tentang homeschool (walaupun aku sedia maklum tidak akan tidak menghantar anak-anakku ke sekolah - buat homeschool cuma secara part-time sahaja!), aku dah mendaftarkan diri untuk menghadiri kelas Homeschool Module@LittleKittle.com . Modul pertama yang aku hadiri adalah pada hari Ahad yang lepas (3 Mei 2009) - Module 1: Introduction & FAQ di SusuIbu.com, Bandar Baru Bangi.

Mommies yang hadir bersama MamaFiza yg cute
Mommies yang hadir bersama Miss MamaFiza (*pic grabbed from Miss MamaFiza's blog)

Alhamdulillah, banyak perkara yang aku belajar dari Miss MamaFiza yang comel tu ;) Bukan setakat tentang homeschool, tapi juga tentang tip-tip parenting yang dia amalkan pada anak-anak dia. Teman-teman yang sama-sama menghadiri modul tersebut juga banyak berkongsi pengalaman dan juga ilmu masing-masing.

Ayat yang buat aku sangat-sangat ingin kongsikan disini ialah kanak-kanak juga ada perasaan stress dalam diri mereka. Kajian ada menunjukkan jika seseorang itu mengasah gigi sewaktu tidur, itu bermakna orang tersebut berada didalam keadaan stress. Oleh itu jika anak-anak atau suami/isteri kita mengasah gigi sewaktu mereka tidur, cubalah bertanya kepada mereka, apa yang menyebabkan mereka stress. Mudah-mudahan dengan menceritakan masalah atau stress yang mereka alami itu boleh meredakan sedikit (sekurang-kurangnya la kalau tak dapat banyak) tekanan tersebut.

Antara lain yang Miss MamaFiza tekankan adalah:
1. Niat - untuk buat apa saja kita mesti ada niat supaya kita lebih bersemangat untuk melaksanakannya.
2. "Do or Die" - kadang-kadang kita rasa malas atau penat atau letih untuk melakukannya, tapi kita mesti fikir kita cuma ada dua pilihan samaada buat atau kita akan "mati". Contoh yang Miss MamaFiza berikan; kalau aku malas nak masak, nanti anak-anak aku jugak yang kelaparan. Hehehehe.. good point here!
3. Konsisten - kita MESTI konsisten bila buat sesuatu yang baru, dan lakukan selama 28 hari berterusan. Contohnya kalau kita nak ajar anak kita mengemas permainan mereka bila dah abis main, so kita MESTI remind dan ajak anak-anak sama-sama mengemas mainan tersebut selama 28 hari berterusan.
4. Jadikan diri kita sebagai kawan kepada anak-anak.
5. JANGAN memburuk-burukkan anak-anak or suami/isteri di khalayak ramai! Ini akan membuatkan anak-anak/suami/isteri rasa rendah diri - contohnya jika anak-anak/suami/isteri ada buat salah masa kat tempat awam atau kat tempat yang ramai orang, jangan marah or tempik-tempik mereka seolah-olah takde orang disekeliling kita. Cari tempat yang lebih tertutup untuk menegur kesilapan yang mereka dah buat.
6. Ajar anak-anak untuk menghormati ayah mereka sebagai pemimpin, orang no. 1 dalam keluarga. Oleh itu sebagai isteri, kita mesti lebih menghormati suami - kepimpinan melalui tauladan! :D

Actually ada banyak lagi yang Miss MamaFiza kongsikan dengan kami yang hadir, tapi cukuplah setakat yang diatas je aku catatkan disini. Aku tak sabar untuk attend modul yang kedua bulan depan! Harap dapat belajar lebih banyak lagi tentang homeschool dengan Miss MamaFiza nanti :)

Nota: Untuk tugasan kami bagi modul pertama ni, aku perlu membaca untuk Yasmin selama 28 hari berterusan untuk menerapkan minat membaca dalam diri dia. Mudah-mudahan suskes! Chaiyok haiyok!!

No comments:

Post a Comment